๐๐๐ซ๐ฎ๐ ๐๐ฅ๐ข๐ค ”๐๐๐๐ฌ๐ญ๐ซ๐จ ๐ฏ๐๐ง ๐๐๐๐๐ง๐ง๐๐ญ”
Wat een prachtige avond op 9 november met een viertal Maestro’s ‘op d’r bok’ voor harmonie Amicitia. John Brouwers, Joyce Roijen, Roy Tossings en Mireille Waterval streden om de nieuwe โMaestro van Tebannetโ te worden. Aan het eind van de avond werd Mireille Waterval door de deskundige jury uitgeroepen tot winnaar en kon ze de gouden baton in ontvangst nemen.
Alle aanwezigen in een tot de nok toe gevulde harmoniezaal genoten van de maestro’s en onze harmonie Amicitia. De presentatie tijdens de avond was in handen van Roger Flamand die de maestro’s passend aankondigde en hen geruststelde voordat ze aan hun uitdaging begonnen.
De eerste maestro-kandidaat op d’r bok was Roy Tossings, Roy is gewend om voorop te gaan als Boemelere-prins Roy 1. Het voorop gaan met de scepter is net iets anders dan dirigeren met een baton. Dus zorgde Roy voor een gedegen voorbereiding met tientallen aantekeningen in diverse kleuren in de partituren. Daarmee zocht hij naar het muzikale paradijs in het eerste werk ‘Conquest of Paradise’ en na de pauze kroop hij in de huid van James Bond bij het dirigeren van de gelijknamige filmmuziek. Een dirigentenoptreden vol overtuiging en passie.
Vervolgens was de bok voor maestro-kandidaat Joyce Royen. Haar eerste werk was afkomstig uit de musical West Side Story. Zonder partituur ( “Worum zou ich die mitnumme, ich kin gein noet laeze”), maar met de muziek volledig in haar hoofd, straalde Joyce plezier en vertrouwen uit en deed daarmee recht aan de titel van haar eerste werk: I feel pretty. Na de pauze dirigeerde ze Amicitia in de spannende filmmuziek van Game of Thrones en ook nu wist ze de sfeer goed te treffen.
Daarna maestro-kandidaat John Brouwers. Met het Anthem uit de musical Chess had hij een prachtig maar niet makkelijk te dirigeren werk voor zijn kiezen. Na de pauze stond de Radetzky-mars op zijn menu. Dat lijkt een makkelijk en overbekend deuntje, maar tempo vasthouden en dynamische verschillen aangeven is geen sinecure. Maestro John gaf echter het beste van zichzelf en wist door het publiek een rol te geven een hoge amusementswaarde te realiseren.
Tot slot winnares Mireille Waterval. Met het Chianti-lied, een drinklied, liet Mireille Waterval in haar openingswerk al zien en horen heel wat in haar mars te hebben als mogelijke Maestro van Amicitia. Na de pauze wist ze met de filmmuziek van Morricone, beroemd van westernfilms als Once Upon a Time in the West en The Good, the Bad and the Ugly, de muzikanten te betoveren en daarmee het publiek te ontroeren.
Naast de punten, die iedere kandidaat van de deskundige jury kreeg, wist Mireille de publieksprijs (dus 5 bonuspunten) in de wacht te slepen. Haar puntentotaal leverde Mireille de gouden baton en titel Maesto Amicitia Tebannet 2024 op! Proficiat Mireille en dank voor je deelname, namens de hele Amicitia-familie.
Roger Flamand zorgde voor een geweldige presentatie van het concert en het juryteam, bestaande uit Leon Simons, Michel Smeets en Menti Huijnen-Rouschop, wist met humor en toch ook een aantal kritische noten de maestro’s te beoordelen.
Hartelijk dank aan dirigent Frans Bemelmans die de maestro’s klaar heeft ‘gestoomd’ voor dit onvergetelijke optreden. Tevens alle leden van de muziekcommissie van onze harmonie hartelijk dank voor de organisatie van dit onvergetelijke concert.